Etiketter

torsdag 8 mars 2012

Värma vatten

Labrapport Vattens kokpunkt

Labkamrat: Maria

Syfte:
Att mäta temperaturökningen i h2o och se vad som händer.

Materiel:
trefort
bägare
 nät
 h2o
termometer
brännare


Utförande:




Vi satte upp materialen som på bilden. Ovanför lågan från brännaren så satte vi trefoten. På trefoten så satte vi nätet och på nätet så lade vi bägaren med 200 ml h2o. Innan vi tände på brännaren så mätte vi temperaturen i vattnet. Sen så satte vi på brännaren och mätte temperaturen varje minut.





Resultat: Först så steg temperaturen väldigt snabbt sen så gick det långsammare och långsammare. Från 0 min till 5 min har temperaturen stigit med 35°. Mellan 5 och 10 min med endast 27,5°. 10 till 15 min med 14,5°. Till sist så steg den mellan 15 och 20 min med bara 2°.

Slutsatts: Vatten börjar koka på 100°c. När vattnet blir över 100 grader så förångas det och därför hade vi endast 171 ml kvar i bägaren efter 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar