Etiketter

måndag 26 september 2011

No frågor

No frågor sid 41.

Minns du?

Tändstickor, bensin, färg, fasta kemikalier och papper.
Det är en stor flamma.
saft, oboy och Francisco (inte staden).
a. Om jag har kokat spaghetti och vill ha bort vattnet så tar jag ett durkslag och häller i spaghettin och då filtreras vattnet bort.
När man värmer vätska för att separera två ämnen som har olika kokpunkt.
Ett sätt att skilja färgade ämnen i en lösning.
-.-
a. Destillation.
Filtrerar.
Kromatogrerar

Förstår du?

Man skriver labb raporter och tänker efter.
Därför om du häller ut 250 ton olja i vasken är det inte så bra för miljön.
 Exempel på filtrering.  Om jag har kokat spaghetti och vill ha bort vattnet så tar jag ett durkslag och häller i spaghettin och då filtreras vattnet bort. Exempel på dekantering. När man har kokat potatis och vill ha bort vattnet fast vill ha kvar potäterna i kastrullen.  Exempel på destillation. Om jag har sand i vattnet och vill ha bort vattnet kan jag koka bort vattnet så finns sanden kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar